Albatros Travel

Almindelige bestemmelser for Albatros Travel  

Vi tager forbehold for evt trykfejl, pris- og programændringer.

Alle rejsearrangementer er underlagt "Lov om pakkerejser", der harmoniserer reglerne i Europa og yder en udstrakt forbrugerbeskyttelse. Ifølge lovgivningen skal rejsebureauerne kunne dokumentere, at de har gjort forbrugerne opmærksomme på alle tænkelige eventualiteter; rejsens præcise forløb, alle formaliteter og omkostninger, mulige ændringer og desuden skal aftalegrundlaget være klart ved rejsens bestilling (dvs. inden bestillingen bekræftes ved at indbetale depositum). Alle rejsende forventes at have sat sig grundigt ind i rejsens aftalegrundlag. Aftalegrundlaget kan bestå af følgende elementer: brochure med prisliste, faktura, rejseplan, almindelige bestemmelser, praktiske rejsetips samt oplysningerne bag på fakturaen. Såfremt rejsen bestilles OG betales gennem Albatros Travels hjemmeside, har den rejsende pligt til at læse og eventuelt udskrive alle relevante oplysninger og dokumenter.

Brochure og prisliste indeholder en grundig rejsebeskrivelse, aktuelle priser og angivelse af forventede ekstraomkostninger samt særlige bestemmelser eller oplysninger, der er aktuelle i forbindelse med den konkrete rejse. Oplysninger om flytider, visumbestemmelser m.v. vil imidlertid sjældent forekomme i brochurerne, da disse ændres relativt hyppigt. Brochurer og prisliste forefindes som trykt materiale eller som en del af Albatros Travels hjemmeside. Man bør være opmærksom på, at hjemmesiden også indeholder en kort præsentation, der ikke er dækkende for den samlede rejse.

Faktura: Her anfører vi alle de aktuelle oplysninger og informationer: deltagernes navne, specifikation af pris, rejse- og flyplan, visumbestemmelser m.m. Desuden anføres eventuelle afvigelser i forhold til brochuren og rejsebureauets almindelige bestemmelser. Uanset hvad der er anført andre steder i det fremsendte materiale, er oplysningerne på fakturaen det aktuelle og gældende. Ved køb via hjemmesiden anbefaler vi, at De udskriver fakturaen, der samtidig er kvittering for bestilling og indbetaling.

Almindelige bestemmelser: Vi har standardiseret vores almindelige bestemmelser i henhold til lovgivningen og Danmarks Rejsebureau Forenings bestemmelser. Bestemmelserne skal ses i sammenhæng med fakturaen, rejseplanen, dag-til-dag beskrivelsen og det øvrige materiale. Såfremt der gælder særlige forhold for rejsen, skal dette fremgå af fakturaen, ellers gælder Albatros Travels almindelige bestemmelser.

Praktiske rejsetips: I forbindelse med mange af vores rejser udleverer vi nogle praktiske rejsetips. Disse er først og fremmest ment som en hjælp og service til vores kunder, men de indeholder også oplysninger af mere formel karakter, hvorfor vi forudsætter, at deltagerne er bekendt med indholdet.

Udvidet ansvarsforsikring: I forlængelse af lovgivningen om udvidet ansvar for rejsearrangører, har Albatros Travel tegnet en særlig forsikring hos Europæiske Rejseforsikring A/S. Albatros Travel er i øvrigt medlem af Rejsegarantifonden og har medlemsnummer 676.

VI FORUDSÆTTER ALTID, AT VORES KUNDER ER BEKENDT MED ALT UDLEVERET MATERIALE.

1. TILMELDING
Aftalen er bindende for såvel forbruger som rejsebureau, når depositum er betalt.

2. BETALINGSBESTEMMELSER
Ved tilmeldingen betales et depositum på 25 % af rejsens samlede pris – dog min. kr. 3000 pr. person. Opmærksomheden henledes på, at enkelte rejser har særlige betalingsvilkår og strengere afbestillingsvilkår. Dette gælder fortrinsvis krydstogtsrejser og rejser med specielt ind-chartrede tog, skibe, fly. Disse forhold vil altid fremgå af rejsebeskrivelsen/fakturaen.
Afbestillingsforsikring ved sygdom skal indbetales senest samtidigt med depositum. Restbeløbet skal være indbetalt senest 75 dage før afrejse.
Rejsedokumenterne vil normalt blive fremsendt således, at De har dem i hænde senest 7 dage før afrejse. Såfremt fristen for indbetaling overskrides, bortfalder rejsebureauets leveringspligt.

3. AFBESTILLING
Følgende regler er gældende, såfremt der ikke er anført andre bestemmelser på fakturaen. Vi gør opmærksom på, at der kan være ekstraordinære omkostninger forbundet med enkelte rejser. Ved afbestilling af rejser indtil 75 dage før afrejse er indbetalt depositum tabt. Ved afbestilling 75 -15 dage før afrejsen opkræves et gebyr på 85 % af rejsens pris. Ved afbestilling herefter er hele rejsens pris tabt.

Såfremt der inden for et tidsrum af 14 dage før rejsens påbegyndelse forekommer krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige smitsomme sygdomme og andre hermed ligestillede begivenheder, kan rejsen afbestilles vederlagsfrit. Det vil dog være en betingelse, at danske myndigheder (Eksempelvis Udenrigsministeriet, sundhedsmyndigheder eller andre offentlige myndigheder) direkte fraråder rejser til det pågældende område, og at begivenhederne er opstået efter rejsens bestilling.

4. AFBESTILLINGSFORSIKRING I FORBINDELSE MED SYGDOM
Albatros Travel har sammen med Gouda Rejseforsikring udarbejdet en standardforsikring for alle rejsende. Ved at tegne denne forsikring kan rejsen afbestilles uden omkostninger (ud over evt. ekspeditionsgebyr samt præmien for afbestillingsforsikringen) i følgende situationer:

1. Ved akut opstået sygdom, der kræver hospitalsbehandling eller forhindrer deltageren i at rejse

2. Dødsfald i nærmeste familie (forældre, børn, bedsteforældre)

Ved individuelle særligt kostbare arrangementer (fx krydstogter, specialsafari og luksusrejser i højsæsonen), må man påregne en højere forsikringspræmie. Forsikringspræmien kan også være højere, hvis De ønsker at forsikre Dem imod andre ting som fx brand, arbejdsløshed, reeksamination, tabt ferieformål, indbrud eller konkursbegæring mod egen virksomhed.
Det er vigtigt, at en afbestillingsforsikring bestilles samtidigt med rejsen og betales senest i forbindelse med indbetaling af depositum. En afbestillingsforsikring gælder kun i forbindelse med akut opstået sygdom (kræver lægeerklæring) og kan ikke tegnes, efter at depositum er betalt. Venligst bemærk, at præmien ikke refunderes i forbindelse med nogen form for afbestilling.

5. FLYREJSEN
Hvis De, ud over den anførte rejserute, har særlige krav til billettens fleksibilitet, skal det være anført på fakturaen. Ændringer af rejserute, forlængelse eller vederlagsfri annullering kan kun ske, såfremt dette er anført på fakturaen.
Vi gør opmærksom på, at det er meget vigtigt, at Deres navn(e) på fakturaen og på rejseplanen og især alle billetter stemmer overens med Deres aktuelle pas. Kunstnernavne og mellemnavne må ikke benyttes som efternavn.
De anførte tider er lokale tider. Ændringer kan forekomme, såfremt rejseplanen er udarbejdet længe før (skift til og fra) sommertid eller ændringer i luftfartsselskabernes fartplaner, hvilket normalt sker 1. april og 1. oktober. Det er derfor vigtigt, at De kontrollerer afgangstiderne i de fremsendte billetter. Såfremt disse tider afviger fra rejseplanen, eller eventuelt en korrigeret rejseplan, bør De omgående kontakte bureauet.
Normalt er check?in to timer før afrejse, hvilket betyder, at man skal have fuldført check?in to timer før flyafgang. Det er ikke nok at have lufthavnen i syne. Enkelte flyselskaber kræver tidligere check-in, hvilket også forekommer hyppigt i andre lande. Dette vil være anført på rejseplanen samt i afrejsedokumenterne. I disse år forandres forholdene omkring lufthavne, sikkerhed og aktuelle bestemmelser løbende, og man kan derfor ikke tage ret meget for givet. Sørg for at være velorienteret, og lad være med at tage unødige chancer. Deltagere i grupperejser vil altid få de seneste og helt aktuelle informationer gennem rejselederen, der tillige vil drage omsorg for, at flybilletter og andre rejsedokumenter er i orden. 

6. REJSEPLAN
Fakturaen er ledsaget af en flyplan med aktuelle flytider (lokaltider) og en rejseplan, der omfatter al den service, De har bestilt på destinationen, medmindre denne fremgår af bureauets brochurer. Rejseplanen omfatter således: hotel, pension, transporter, udflugter etc. Meget omfattende arrangementer vil blive anført på et specielt bilag.

7. PAS OG VISUM
Hvor intet andet udtrykkeligt er anført, gælder visumoplysningerne på deltagerbeviset kun danske statsborgere, ligesom oplysningerne er relateret til den opgivne rejseplan. Har man planer om at ændre rejseforløbet (herunder rejselængden), kan helt andre regler være gældende. De bør være opmærksom på, at formalia kan ændres mellem bestillingstidspunktet og afrejsetidspunktet.
OBS: Der stilles ofte også visumkrav i forbindelse med transit. Passet skal mindst være gyldigt i 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Alle bureauets oplysninger gælder alene for personer med dansk pas. Det er således kundens pligt at oplyse bureauet, såfremt kunden ikke er dansk statsborger, eller har dobbeltstatsborgerskab. Udenlandske statsborgere skal konsultere deres ambassade eller konsulat http://foa.danmark.dk vedr. visum samt kontakte Seruminstituttets Udlandsvaccination. www.ssi.dk. Undlades dette, påtager Albatros Travel sig intet ansvar for de følger, som evt. manglende indrejsedokumenter, vaccinationer etc. måtte medføre for den rejsende.
Ved rejse til et Schengenland, skal passet medbringes på rejsen, da det er danske statsborgeres ID i udlandet. Udlændinge med opholdstilladelse i Danmark skal altid medbringe gyldigt pas samt opholdstilladelse. Den rejsende har pligt til at sørge for gyldigt pas og visum samt give bureauet korrekte oplysninger om fx navn og statsborgerskab m.v. Navne i pas skal være i overensstemmelse med de navne, som personen/personerne er registreret med i Det Centrale Personregister (CPR-registeret). Det er den rejsendes eget ansvar at kontrollere, at der er overensstemmelse. Ved uoverensstemmelse kan den rejsende risikere at få afvist ansøgningen om visum.
Vi skal gøre opmærksom på, at ekspeditionstiden for visum til visse lande (fx mange lande i Vest- og Centralafrika og andre lidt besøgte steder) kan være mange uger. Såfremt visumansøgninger ekspederes gennem bureauet, må man påregne et ekspeditionsgebyr. Bureauet påtaget sig intet ansvar for kunder, der af en eller anden ukendt grund afvises ved grænsen. Nogle lande stiller krav om passende valutabesiddelse og gyldig returbillet ved ankomsten.

8. VACCINATIONSKRAV
Bureauet giver oplysninger om vaccinationskrav, men ikke nødvendigvis om anbefalede profylaktiske foranstaltninger, der bør indhentes hos egen læge eller på Rejseklinikken, Ordrupvej 60, 2920 Charlottenlund, tlf. 39 63 01 15. Når bureauet alligevel giver oplysning om anbefalede profylaktiske foranstaltninger, skal det betragtes som en service uden lægeligt ansvar. Opfyldelsen af vaccinationskrav skal kunne dokumenteres ved internationalt gult certifikat. Det mest udbredte krav i forbindelse med rejser i tropiske egne er "gul feber".

9. OVERDRAGELSE
Under visse omstændigheder kan ens rejse overdrages til familie eller venner mod et gebyr. Gebyret afhænger af rejsens karakter. Bureauet påtager sig ikke gensalg af en allerede betalt rejse.

10. PRISÆNDRINGER
Ifølge lovgivningen kan rejsearrangøren forhøje den aftalte pris som følge af stigende transportomkostninger (herunder brændstofpriser), ændrede skatter, afgifter og gebyrer samt ændrede valutakurser. Desværre forekommer der mange pludselige prisstigninger som følge af såkaldte olietillæg, stigende skatter og sikkerhedsafgifter. Disse ekstraomkostninger løber allerede op i flere tusinde kroner på mange oversøiske rejser. I forbindelse med grupperejser opgivet i danske kroner vil prisstigninger finde sted efter følgende principper:
Ved ændringer af flypriser, samtlige afgifter og skatter med det aktuelle beløb, såfremt dette overstiger 100 kr. Valutaændringer på mere end +5 % eller – 10 % i forhold til prislistens udgivelsesdag. Eventuelle prisændringer vil kun omfatte omkostninger vedrørende den aktuelle valuta og altså ikke hele pakkens pris. Det skal bemærkes, at vi løbende ændrer vores prislister, og at en rejse altid vil blive solgt til den aktuelle pris, selvom man eventuelt er i besiddelse af en forældet prisliste. Det kan derfor forekomme, at en rejse er solgt til forskellige priser, fordi vi sjældent lader prisreguleringer slå igennem på rejser, der er bestilt forinden. Generel prisnedsættelse eksempelvis som følge af ekstraordinære prisfald på flybilletter vil komme alle kunder til gode, uanset hvornår rejsen er bestilt eller betalt.

Eksempel på beregningsmetode ved prisændringer:
Rejsens pris: kr. 10.000
Stigning i lufthavnsskatter/brændstofpriser: kr. 370
Rejsens nye pris i alt: kr. 10.370

Overstiger reguleringen 10 % af rejsens samlede pris er kunden berettiget til at hæve købet. Er der mindre end 20 dage til afrejse, kan der ikke foretages regulering.

11. AFLYSNING
I tilfælde af utilstrækkelig tilslutning til en programsat rejse kan den aflyses af bureauet op til 14 dage før afrejse. Rejsen kan ligeledes aflyses på grund af udefrakommende omstændigheder, som bureauet og dets samarbejdspartnere ikke har indflydelse på eller har haft mulighed for at forudse (force majeure-lignende forhold). I ovennævnte tilfælde har kunden intet krav på erstatning ud over refundering af rejsens pris.
Såfremt ovenstående skulle ske, vil bureauet altid forsøge at tilbyde et reelt alternativ. Erfaringsmæssigt er over 90 % af alle rejser udsolgt i god tid før afrejse.

12. ÆNDRINGER AF REJSENS FORLØB
Principielt kan bureauet (jf. lovgivningen) ikke foretage væsentlige ændringer af rejsens forløb efter bestillingen. Det er derfor vigtigt, at gøre bureauet opmærksom på særlige forudsætninger/ønsker i forbindelse med bestilling af rejsen (fx hotel med tennisbane, golf, dykning osv.). Eventuelle forudsætninger skal påføres faktura. Formålet er at sikre den rejsende mod at få et dårligere produkt end bestilt, eller for den sags skyld et bedre men uønsket produkt. Lovgivningen tager desværre ikke højde for rejseændringer, der er i deltagernes interesse. På en stor del af vores "eventyrprægede" rejser arbejder vi med sene ændringer (for så vidt det er muligt) for at skabe den bedst mulige rejse under hensyntagen til vejr samt andre lokale forhold og begivenheder. Ved rejser i Grønland forekommer ændringer så ofte som følge af vejr og infrastruktur, at rejsende må betragte det som en del af rejsen. Der ydes derfor heller ikke kompensation for forsinkelser og ændringer inden for 24 timers varighed. Dette forhold kan også gøre sig gældende på andre rejser. I så fald vil det fremgå af materialet. Ved flyforsinkelser er bureauet umiddelbart ansvarlig som repræsentant for flyselskabet, hvorfor reklamationer skal rettes til bureauet. Bureauets ansvar rækker dog ikke ud over de internationale bestemmelser og konventioners begrænsninger. Såfremt et flyselskab yder gældende kompensation på stedet, kan yderligere krav ikke gøres gældende. Rejsende kan normalt ikke påregne erstatning i forbindelse med forsinket hjemrejse. Derfor er vigtige gøremål umiddelbart efter hjemkomsten rejsearrangøren helt uvedkommende.

13. TILSKADEKOMST OG OVERFALD
Da der fra 1. januar 2008 ikke længere er hjemtransport inkluderet i den danske sygesikring, skal den rejsende tegne en rejseforsikring, der dækker omkostninger ved bl.a. behandling af sygdom og hjemtransport.
På fakturaen anfører vi altid tilbud om forsikring (i henhold til lovgivningen), og hvor intet andet er aftalt, anføres altid en forsikring med den højeste sygdoms- og hjemtransportdækning, men uden dækning for rejsegods m.v., der normalt er inkluderet i en familie- eller husstandsforsikring. Forsikringsbrochure vedlægges og bør gennemlæses, da De selv er ansvarlig for den ønskede dækning. Det er en forudsætning for deltagelse i rejsen, at De optræder ansvarsfuldt og hensynsfuldt, herunder retter sig efter bureauets og dets repræsentanters anvisninger. Det frarådes, at rejsende til fremmede verdensdele bevæger sig rundt på egen hånd i ukendte og afsidesliggende områder specielt efter mørkets frembrud. Ønsker man at være på “egen boldgade", bør det altid ske efter samråd med bureauet eller dets stedlige repræsentanter. Såfremt bureauet ikke er repræsenteret på destinationen, bør De konsultere relevante guidebøger, der ofte giver gode, pålidelige informationer om detaljerede forhold. Skulle uheld opstå, vil man altid kunne søge hjælp på Danmarks konsulat eller ambassade eller på de øvrige EU-landes repræsentationer, såfremt Danmark ikke er repræsenteret i det pågældende land.

14. SKATTER OG AFGIFTER
En del skatter og afgifter opkræves i forbindelse med billetudstedelsen, og er således inkluderet i rejsens pris. En del lokale skatter kan imidlertid ikke opkræves på forhånd og skal betales på stedet. Det er ofte lufthavnsafgifter og enkelte nationalpark-afgifter. Disse afgifter vil normalt være anført på i deres afrejsedokumenter eller i dag-til-dag programmet til Deres orientering. Vi skal dog gøre opmærksom på, at afgifterne kan ændres mellem bestillingstidspunktet og afrejsen.

15. DERES ANSVAR
Som allerede nævnt forudsætter Deres deltagelse i den aktuelle rejse, at De er bekendt med de givne oplysninger, herunder oplysninger fra brochurer, faktura, rejseplaner, praktiske rejsetips samt at De følger de her givne anvisninger. Samtidig forventes De at være bekendt med almindelige offentligt tilgængelige informationer om den aktuelle politiske, sundhedsmæssige samt natur- og klimamæssige situation på destinationen.
Det er endvidere Deres ansvar at meddele bureauet såfremt der måtte ske ændrede forudsætninger i Deres forhold efter bestilling af rejsen; eksempelvis opstået sygdom eller graviditet.
Individuelt rejsende skal være opmærksom på, at materialet ikke omtaler alle forhold. Dette gælder specielt flybilletter, ændring af disse, bekræftelse (reconfirm) af rejseforløbet undervejs, visa etc.

16. BEVÆGELSESHÆMMEDE OG HANDICAPPEDE
Det vil altid fremgå af rejsebeskrivelsen, hvorvidt en bestemt rejse stiller særlige krav til fysik og helbred. Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Kørestolspatienter og bevægelseshæmmede med ledsagelse er velkomne på mange af vores rejser, men man skal rådføre sig med bureauet, inden rejsen bestilles.
Iht. EU direktiv 1107/2006 kan bureauet endvidere kræve, at bevægelseshæmmede er ledsaget af en medhjælper under hele rejsen.
Bureauet forbeholder sig ret til at afvise rejsedeltagere, der efter en skønsmæssig vurdering ikke vil være i stand til at gennemføre rejsen ved egen hjælp. En sådan afvisning er uden ansvar for bureauet.

17. REKLAMATION
Reklamation over mangler ved rejsen skal rettes til bureauet eller dets stedlige repræsentant, så snart den konstateres, således at bureauet kan forsøge straks at afhjælpe en eventuel mangel.
Manglende reklamation vil normalt medføre tab af retten til efterfølgende at påberåbe manglen.
Bureauet er tilsluttet Pakkerejse-Ankenævnet. Ved uenighed mellem rejsebureau og den rejsende vedrørende mangler ved rejsen, kan De indbringe sagen for nævnet: Røjelskær 11, 3. sal 2840 Holte (telefon: 45 46 11 00). Ethvert søgsmål mod bureauet skal afgøres efter dansk ret.

18. TRANSPORTØRENS ANSVAR
Albatros Travel optræder som agent for de(t) i rejsen/transporten involverede luftfartsselskab(er), der alene er ansvarlige for den korrekte gennemførelse af transportaftalen. Dette/disse selskabs(ers) transportbetingelser og ansvarsbegrænsninger er derfor gældende. Transporten sker i henhold til Montreal og Warszawa konventionerne og 889/2002, der begrænser luftfartsselskabernes erstatningsansvar i tilfælde af død eller tilskadekomst og ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af bagage samt i tilfælde af forsinkelse.
Albatros Travels ansvar for mangler samt person- og tingskade for skibs- og togrejser er begrænset til det erstatningsansvar, vores leverandører har i henhold til henholdsvis Athen konventionen samt COTIF/CIF konventionen.

Opdateret 01.12.2008

<%$ProActiveResources:FooterName%>
 
Albatros Travel

Tøndergade 16

DK-1752 København V
 
Tlf.:
+45 36 98 98 98
Fax:
+45 36 98 98 99
Man - Fre: 9:30-17:00